Προπονητής και παιδιά σε κύκλο…
Πώς πρέπει να καθόμαστε κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Μια ευχάριστη διάταξη των καθισμάτων για μικρά τμήματα είναι ο μισός κύκλος ή ένα πεταλοειδές σχήμα γύρω από τη σκακιέρα επίδειξης. Όλα τα παιδιά πρέπει να είναι ικανά να βλέπουν τη σκακιέρα επίδειξης καλά. Ο δάσκαλος θα πρέπει να μπορεί να επιβλέπει όλες τις σκακιέρες των μαθητών γρήγορα. Ο δάσκαλος θα πρέπει να μπορεί να περνάει εύκολα σε όποια σκακιέρα θέλει για να ελέγξει ή να βοηθήσει.
Κάθε παιδί μία σκακιέρα
Κατά προτίμηση, όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν τη δική τους σκακιέρα κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Εάν αυτή η διάταξη δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί και δύο παιδιά πρέπει να δουλέψουν με μία σκακιέρα τότε:
Είναι σημαντικό τα παιδιά να μπορούν να γυρίζουν την καρέκλα τους προς τη σκακιέρα επίδειξης κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Αν πρέπει να κοιτάνε λοξά προς τη σκακιέρα επίδειξης, τότε αυτό τα δυσκολεύει πιο πολύ να εκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα κομμάτια.
Όταν τα παιδιά εργάζονται μαζί σε μία σκακιέρα, χρειάζονται επιπλέον δεξιότητες, όπως η ικανότητα να συνεργάζονται, καθώς και να περιμένουν ο ένας τον άλλο. Το να καθίσουν αντίθετα, όπως κατά τη διάρκεια μιας παρτίδας, έχει το μειονέκτημα ότι η οπτική της σκακιέρας διαφέρει για το καθένα από αυτά. Είναι επομένως καλύτερο, να αφήνετε τα παιδιά να κάθονται δίπλα το ένα στο άλλο, πίσω από τη σκακιέρα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Καθορισμένος χρόνος
Η δομή είναι σημαντική για τα σκακιστικά μαθήματα. Τα παιδιά εκτιμούν να έχουν έναν καθορισμένο χρόνο έναρξης και μια καθορισμένη διάρκεια για το μάθημα. Αυτό εφαρμόζεται αμφότερα και σε ένα σκακιστικό σωματείο και στο σχολείο, ακόμη κι αν είναι μια εξωσχολική δραστηριότητα.
Δομή της σκακιστικής ώρας
Στα παιδιά αρέσει να παίζουν παρτίδες. Μπορούμε να κάνουμε χρήση αυτής της γνώσης με το να χωρίσουμε το μάθημα σε ένα εισαγωγικό κομμάτι και σε ένα κομμάτι παιχνιδιού. Στο Πρώτο Βήμα, περισσότερος χρόνος διαθέτουμε για να παίζουν σκάκι. Εάν υπάρχει καθορισμένος χρόνος για τη διάρκεια του μαθήματος και επομένως καθορισμένος χρόνος για παιχνίδι, ο ενθουσιασμός των παιδιών θα παραμείνει αστείρευτος, ακόμη κι αν συναντούν πιο δύσκολα θέματα. Στα επόμενα βήματα η αναλογία αυτή αλλάζει. Από το Τρίτο Βήμα, οι παρτίδες των παιδιών γίνονται πιο στοχευμένες. Ο προπονητής καθορίζει τις θέσεις, οι οποίες προκύπτουν από το μάθημα.