Συνθήκες διδασκαλίας
Η μέθοδος “Βήμα-Βήμα” είναι αναμφισβήτητα, ένα σημαντικό εργαλείο για το μαθητή, αλλά η ειδοποιός διαφορά της είναι, ότι είναι κι ένα σπουδαίο εργαλείο για το δάσκαλο-προπονητή. Εξηγεί με απλό τρόπο τη διδασκαλία του μαθήματος, από το Α έως το Ω. Εδώ, θα μιλήσουμε για τις συνθήκες που θα πρέπει να διαμορφώνουν οι σύλλογοι ή οι προπονητές για τα μαθήματα στο σκάκι. Στο χαρτί τουλάχιστον, οι συνθήκες αυτές είναι απλές:
-
ένας χώρος με έπιπλα
Υπάρχει πάντα ένα χώρος διαθέσιμος στα σχολεία για διδασκαλία και για παιχνίδι. Η κατάσταση στους σκακιστικούς συλλόγους είναι συχνά λιγότερο κατάλληλη. Πολλές φορές την ίδια ώρα υπάρχουν ενήλικοι που έρχονται να παίξουν σκάκι κι αυτό κάνει δυσκολότερα τα πράγματα, ειδικά αν υπάρχει μόνο ένας χώρος. Η ιδανική κατάσταση είναι, ότι κάθε ομάδα μαθητών θα πρέπει να έχει το δικό της χώρο για το δικό της μάθημα. Μπορεί ωστόσο, να στεγαστεί με άλλες μικρές ομάδες σ’ ένα μεγαλύτερο χώρο για να παίζονται παιχνίδια.
-
σκακιέρες και κομμάτια
Τα κομμάτια που χρησιμοποιούνται από τα παιδιά θα πρέπει κατά προτίμηση να είναι μεγαλύτερα, ακόμη μεγαλύτερα από το κανονικό μέγεθος. Η ιδέα, ότι τα κομμάτια που απευθύνονται στα παιδιά θα έπρεπε να είναι συγκριτικά μικρότερα, είναι βασισμένη σε λανθασμένο σκεπτικό. Τα μεγαλύτερα κομμάτια προάγουν την ικανότητα να αναγνωρίζονται και να τα χειρίζονται καλύτερα. Όσο πιο μικρά σε ηλικία είναι τα παιδιά, τόσο πιο σημαντικό είναι το μέγεθος των σκακιστικών κομματιών. Η σκακιέρα πρέπει να έχει συγκρίσιμο μέγεθος με τα κομμάτια και πρέπει να διαθέτει νούμερα και μικρά γράμματα στην άκρη. Κάθε παιδί πρέπει να έχει τη δική του σκακιέρα σ’ ολόκληρο το μάθημα.
-
μία σκακιέρα επίδειξης με κομμάτια
Όταν διδάσκετε τμήματα των 4 παιδιών και πάνω, πρέπει να χρησιμοποιείται μια σκακιέρα επίδειξης. Ιδανική επιλογή είναι να υπάρχει προτζέκτορας και υπολογιστής με το πρόγραμμα Chess Tutor (για τα βήματα 1 έως 4). Με το Chess Tutor, o προπονητής κερδίζει πολύ χρόνο, αφού όλη η ύλη βρίσκεται μπροστά του μόνο με ένα κλικ. Για τα μεγαλύτερα βήματα μπορούν να χρησιμοποιούνται κι άλλα προγράμματα, όπως η Chess Base. Όταν αυτό δεν είναι δυνατό, θα πρέπει να υπάρχει ένας μεγάλος πίνακας (περίπου 110 x 100 εκ.) που μπορεί να τοποθετηθεί ή να κρεμαστεί κάπου. Πιο κατάλληλη, θα ήταν μία μαγνητική σκακιέρα, παρόλο που μπορεί να χρησιμοποιηθούν και άλλοι τύποι.
-
ένας πίνακας, για να γράφετε
Αυτό γίνεται βολικό εάν ο δάσκαλος επιθυμεί να καταγράφει τα κύρια σημεία ενός μαθήματος ως οπτική υποστήριξη.
-
εξαρτήματα για τη σκακιέρα επίδειξης που να σημαδεύουν τα τετράγωνα
Είναι απαραίτητο να έχετε εξαρτήματα να μαρκάρουν τετράγωνα και δράσεις που λαμβάνουν χώρα πάνω στη σκακιέρα. Είναι ιδανικοί οι χρωματιστοί μαγνήτες ή ακόμα κι ένας μαρκαδόρος (αν υπάρχει ένας πίνακας που μπορεί να σβηστεί). Μάρκες με χρώματα (πχ. καπάκια από μπουκάλια νερού) είναι εύχρηστες για τις σκακιέρες των παιδιών και χρωματιστά μολύβια για τα τετράδια των ασκήσεων.