Αυτές είναι μερικές από τις πιο συνηθισμένες Ερωτήσεις & Απαντήσεις για τη σειρά “Βήμα-Βήμα”.
Για οποιαδήποτε άλλη ερώτηση μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο info.papaki.skaki64.gr
Ερώτηση 1
Ε: Το ChessTutor περιέχει τις ίδιες ασκήσεις με τα βιβλία ασκήσεων της σειράς «Βήμα-Βήμα»;
A: Το ChessTutor φυσικά βασίζεται πάνω στη σειρά «Βήμα-Βήμα» και τα μαθήματα ακολουθούν την ίδια δομή. Περιέχει όμως ολοκαίνουριες και διαφορετικές ασκήσεις.
Ερώτηση 2
Ε: Πόσο καιρό διαρκεί το Πρώτο Βήμα;
Α:Όσο το δυνατόν περισσότερο. Η ικανότητα να λύνεις ασκήσεις όλο και πιο δύσκολες δεν ανταποκρίνεται πάντα στην αγωνιστική πραγματικότητα. Μόνο όταν ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιεί τακτικά αυτά που έχει μάθει, στις παρτίδες του, μόνο τότε θα μπορεί να προχωρήσει στο επόμενο βήμα. Δεν έχει καμία λογική να περάσουμε στο Δεύτερο Βήμα, αν τα παιδιά στις παρτίδες τους, δεν βλέπουν ότι ένα κομμάτι του αντιπάλου τους τρώγεται, ή αν κρέμονται δικά τους κομμάτια ή αν δεν μπορούν να κάνουν ματ σε μία κίνηση. Στο εγχειρίδιο του Πρώτου Βήματος θα διαβάσετε το εξής:
Η βασική ύλη του Πρώτου Βήματος δείχνει απλή και μερικοί προπονητές συνηθίζουν να την ολοκληρώνουν σε 3 μήνες. Αυτή δεν είναι η καλύτερη προσέγγιση. Οι βασικές σκακιστικές δεξιότητες όπως το ματ, απαιτούν πολύ χρόνο. Είναι προτιμότερο να παραμείνετε τουλάχιστον ένα χρόνο στο Πρώτο Βήμα ώστε να μπορούν να εφαρμόζουν με άνεση τις βασικές δεξιότητες (αν και φυσικά πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις). Ο χαμένος χρόνος μπορεί να αναπληρωθεί αργότερα.
Ερώτηση 3
E: Ως προπονητής γιατί να χρησιμοποιήσω τη σειρά βήμα-βήμα:
Α: Ανεξάρτητα από το επίπεδο του κάθε προπονητή, η σειρά Βήμα-Βήμα ακολουθεί σαφή προσανατολισμό, δε χάνεται και δεν επαναλαμβάνεται.
Αλήθεια πόσες φορές είχαμε μάθημα και λέγαμε και σήμερα τι θα τους δείξω; Τώρα όλη η ύλη είναι με τη σειρά, με μεθοδολογία και ουσιαστικά με τρόπο που φανερώνει την άνοδο των μαθητών και αναδεικνύει τα προβλήματα κατανόησης που έχουν.
Σε κάθε μάθημα υπάρχουν όλα τα εργαλεία στη διάθεσή σου ώστε να γίνει εύκολα.
Ποιος είναι ο στόχος του μαθήματος, τα παραδείγματα που θα δουλέψουμε στην τάξη (ή το ιδιαίτερο), πως θα αντιμετωπίσουμε τα λάθη των παιδιών, πως θα τα βοηθήσουμε να τα ξεπεράσουν.
Ερώτηση 4
Ε:Ποια τα οφέλη για τα παιδιά
Α: Το σκάκι είναι ένα αρκετά δύσκολο και περίπλοκο παιχνίδι. Ανάλογα με το προπονητή θα συναντήσουμε μαθητές που θα έχουν καλύτερη γνώση συνδυασμών, ή θεωρίας ανοιγμάτων ή φινάλε. Αυτό συμβαίνει γιατί οι προπονητές είναι καλοί σε αυτό το κομμάτι. Αυτό που όμως χρειάζεται ένας μαθητής στη πραγματικότητα, είναι η μεθοδικότητα. Όπως και στο σχολείο, έτσι και εδώ η ύλη είναι σε σειρά. Όταν ολοκληρώσεις τη Δευτέρα Δημοτικού θα πρέπει να πας στην Τρίτη. Όλοι γνωρίζουν το τι έχεις διδαχθεί και πώς θα συνεχίσει. Ο δάσκαλός σου, (ακόμα και αν είναι καινούριος) ο ίδιος ο μαθητής και τέλος οι γονείς.
Όπως και στο σχολείο έτσι και στο σκάκι, όλοι δεν μπορεί να είναι το ίδιο καλοί μαθητές. Η σειρά «βήμα-βήμα» είναι τόσο αρμονικά σχεδιασμένη που δίνει στον καλό και στο χειρότερο μαθητή κίνητρο και ασκήσεις που ταιριάζουν στο δικό του επίπεδο.
Ο κάθε μαθητής έχει μαζί του το βιβλιαράκι με τις ασκήσεις (ούτε φωτοτυπίες, ούτε σημειώσεις, ούτε φάκελοι που χάνονται κλπ). Έρχεται με το βιβλιαράκι και το μολυβάκι του σε κάθε μάθημα και επίσης, το βιβλίο για το μαθητή κοστίζει μόλις 5 ευρώ. Είναι ουσιαστικά το μοναδικό ποσό που θα πρέπει να δώσει για μία (σχολική) χρονιά. Ακόμα και σε περίοδο κρίσης το ποσό είναι μικρό και σίγουρα προσιτό.
Ερώτηση 5
Ε: Ποια τα οφέλη για τον κηδεμόνα
Α: Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένας βασικός σκελετός στη δομή των μαθημάτων. Με τη μέθοδο «βήμα-βήμα» οι γονείς μπορούν να παρακολουθήσουν τις επιδόσεις των παιδιών τους μέσα από τα βιβλία των ασκήσεων αλλά και να γνωρίζουν ακριβώς το τι θα διδαχθεί το παιδί τους.
Ερώτηση 6
Ε: Μπορεί ο γονιός να μάθει στο παιδί του σκάκι χρησιμοποιώντας τη μέθοδο «βήμα-βήμα»;
Α: Το πρώτο βήμα είναι γραμμένο με τέτοιο τρόπο που να είναι κατανοητό τόσο από έναν έμπειρο προπονητή, όσο και από έναν δάσκαλο με λίγες γνώσεις σκακιού. Ο γονιός μπορεί να χρησιμοποιήσει το εγχειρίδιο του προπονητή ώστε να μάθει στο παιδί του με σωστό τρόπο να χειρίζεται βασικές δεξιότητες.
Ερώτηση 7
Ε: Το κάθε βήμα σε τι ΕΛΟ αντιστοιχεί ή αλλιώς τι είναι το ΕΛΟ;
Α: (από τη Wikipedia) Το σύστημα αξιολόγησης ΕΛΟ είναι μέθοδος υπολογισμού της σχετικής επιδεξιότητας των παικτών σε παιχνίδια όπου παίζουν δύο παίκτες, όπως π.χ. το σκάκι. Χρησιμοποιείται επίσης ως σύστημα αξιολόγησης σε πολλά παιχνίδια υπολογιστών στα οποία διαγωνίζονται πολλοί παίκτες. Η λέξη προέρχεται από το επίθετο του δημιουργού του, Αμερικανού, γεννηθέντος στην Ουγγαρία καθηγητή φυσικής Άρπαντ Έλο (Árpád Élő) (1903-1992).
Αυτή είναι μία συνηθισμένη ερώτηση για κάποιον ο οποίος ασχολείται με το σκάκι (ή το παιδί του) και θα ήθελε να ενταχθεί σε κάποιο επίπεδο. Βασικά όμως ας ξεχωρίσουμε το σκάκι από το ΕΛΟ. Το σκάκι είναι μία διανοητική διαδικασία, ενώ αντίθετα το ΕΛΟ αποτυπώνει με έναν αριθμό μία στιγμή,τη στιγμή των παρτίδων. Το αγωνιστικό σκάκι στο οποίο πρωταγωνιστεί το ΕΛΟ είναι κάτι διαφορετικό. Στο αγωνιστικό σκάκι εκτός από τη γνώση, σημαντικό ρόλο παίζουν και άλλα χαρακτηριστικά, όπως η ψυχολογία, το ένστικτο, η ανταγωνιστική διάθεση, η τύχη κλπ. Θα είναι λάθος λοιπόν να συνδέσουμε μία διαδικασία εκμάθησης με ένα αποτέλεσμα.
Αν όμως επιμέναμε να βάλουμε κάποια όρια με βάση το ΕΛΟ θα λέγαμε ότι αυτοί που ολοκληρώνουν το Πρώτο Βήμα είναι πλέον έτοιμοι να παίξουν σκάκι ακόμα και σε ένα τουρνουά.Με την ολοκλήρωση του Δεύτερου Βήματος κάποιος θα μπορούσε να βρίσκεται στο 1100, με το Τρίτο Βήμα στο 1350, στο τέταρτο βήμα στο 1550 στο πέμπτο βήμα γύρω στο 1750 και τελειώνοντας το έκτο βήμα θα είμαστε γύρω στο 2000.