Πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκαν στα ελληνικά από τον “Άλλοτρόπο” τέσσερα νέα βιβλία ασκήσεων της σειράς “Βήμα-Βήμα”.
Πρόκειται για τη σειρά “Mix”.
Η σειρά Mix αποτελεί ένα ακόμη πρόσθετο βιβλίο ασκήσεων για κάθε “Βήμα”.
Ο καλύτερος τρόπος για να γίνεις ισχυρότερος σκακιστής είναι να βελτιώσεις το παιχνίδι σου, αποφεύγοντας τα λάθη. Υπό αυτό το πρίσμα, αυτή η διαδικασία είναι πιο αποτελεσματική από να μάθεις νέα πράγματα ή καινούρια ανοίγματα. (σημαντική σημείωση: κι αυτά πρέπει να γίνουν, αλλά όχι πριν αποκτήσουμε σταθερές και επαρκείς βάσεις).
Η σύσταση που γίνεται προς τους προπονητές, στα εγχειρίδια της σειράς “Βήμα-Βήμα”, είναι να συζητούν και να αναλύουν τις παρτίδες των παιδιών.
Με αυτό τον τρόπο τους περνάνε ακούραστα πολλές σημαντικές πληροφορίες.
Ποιες δεξιότητες όμως των παιδιών εξακολουθούν να παραμένουν σε χαμηλό επίπεδο;
Πρώτα απ ‘όλα, πρέπει ή να γεμίσουμε τα κενά με γνώσεις ή τουλάχιστον να δουλέψουμε μαζί τους.
Ο προπονητής είναι το καλύτερο άτομο για να αναλύσει τις παρτίδες με τους μαθητές του, αλλά μακροπρόθεσμα οι σκακιστές θα πρέπει να αναλάβουν μόνοι τους αυτό το κομμάτι.
Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, το γνωρίζουμε από πάντα. Καλό είναι, φυσικά, να υπάρχει πάντα κάποιος έλεγχος.
Δυστυχώς, η εμπειρία δείχνει ότι, αν και υπάρχουν κάποιοι που έχουν τον χρόνο να το κάνουν αυτό διεξοδικά με τα παιδιά, κατά βάση η διαδικασία αυτή δεν αποτελεί μία συνηθισμένη πρακτική. Αν και οι ασκήσεις “Mix” δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τον προπονητή, μπορούν σίγουρα να βοηθήσουν στον εντοπισμό των λαθών.
Οι απαντήσεις πρέπει να ορίζουν το θέμα της άσκησης. Αν αποδειχτεί ότι στο συγκεκριμένο θέμα γίνονται συχνά τα ίδια λάθη, θα ήταν καλό να το επαναλάβουμε.
Οι γενικές δεξιότητες, όπως η συνεκτίμηση των δυνατοτήτων του αντιπάλου, θα βελτιωθούν και μέσα από τις παρτίδες.
Η διαδικασία που προσεγγίζουμε μία άσκηση (και σε προέκταση τη θέση μιας παρτίδας) είναι δύσκολη και θα πρέπει να βελτιωθεί.
Χρειάζεται μία ορθή αναζήτηση στρατηγικής. Η επίλυση ασκήσεων είναι λιγότερο χρήσιμη από ότι πολλοί πιστεύουν (μαθαίνουν εικόνες, αλλά υπάρχουν πολλά περισσότερα που θα πρέπει να μάθουν).
Το κομβικό σημείο είναι, αν οι μαθητές βρίσκουν τη λύση με τον «σωστό» τρόπο ή επιλέγοντας μια τυχαία κίνηση και δοκιμάζοντάς την.
Δυστυχώς, αυτό συμβαίνει και με τα βιβλία ασκήσεων, αλλά συμβαίνει πολύ λιγότερο απ’ ότι σε ασκήσεις που γίνονται μέσω υπολογιστή. Μέσω του υπολογιστή, οι μαθητές, έπειτα από μια λανθασμένη απάντηση, δοκιμάζουν συνεχώς εναλλακτικές κινήσεις, μέχρις ότου βρεθεί η σωστή.
Το αποτέλεσμα είναι φτωχό αν αναλογιστεί κανείς τον χρόνο που αφιερώνεται σε τέτοιες ασκήσεις. Το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι η ανατροφοδότηση είναι απαραίτητη (βλ. Τα εγχειρίδια στην επικεφαλίδα “Βιβλίο εργασίας” για επεξήγηση, λάθος και βοήθεια).
Ο στόχος είναι να παίζεις καλύτερο σκάκι και να προσεγγίζεις σωστά τα ερωτήματα που προκύπτουν στις παρτίδες.
Τα πρόσθετα βιβλία ασκήσεων (plus, extra) δεν περιέχουν “Mix” ασκήσεις (διάφορες) κι αυτός είναι ο λόγος που προστέθηκε αυτή η νέα σειρά.
Εάν οι σωστές απαντήσεις ξεπερνούν το 80%, τότε το παιδί είναι έτοιμο για το επόμενο βήμα. Αυτό αποτελεί το ύστατο τεστ.
Περισσότερες πληροφορίες για τα βιβλία Mix μπορείτε να βρείτε πατώντας πάνω στους συνδέσμους.
Θα το δοκιμάσω σίγουρα ως Τεστ. Πολλές φορές, όπως και τα “extra” βολεύουν για το καλοκαίρι λόγο διακοπών, ώστε και τα παιδιά να διατηρούν την επαφή, χωρίς όμως να σπεύδουν στο επόμενο βήμα με το ρίσκο να μην αντιλαμβάνονται τις έννοιες.